Blog
Samarbejd på engelsk og løs mysteriet
Jeg vil her dele en øvelse med jer, som jeg blev inspireret til på et kursus for flere år siden. Øvelsen foregik dengang på dansk, men jeg har lavet min egen tilpassede version på engelsk. Eleverne skal i hold – mundtligt – løse en mordgåde. Alle sidder med et spor i mysteriet, men kun ved at samarbejde og tale sammen på engelsk, kan de finde morderen.
Foto: flickr.com/Carla216
Jeg har brugt denne øvelse på alle mine engelskhold – uden undtagelse. Den fungerer hver gang! Øvelsen er perfekt til at træne mundtlighed og samarbejde; ingen kan læne sig tilbage eller gemme sig, for der er brug for alles bidrag, for at gruppen kan komme i mål. Øvelsen kan bruges fra omkring 5. klasse og opefter – evt. med enkelte justeringer. Øvelsens varighed afhænger af klassetrin – stærke elever vil naturligt nok være hurtigere færdig. Jeg plejer at sætte ca. 45 min. af til det hele, inkl. instruktion.
Sådan gør du
Klassen opdeles i to lige store hold. Holdene skal niveaumæssigt være lige stærke. Holdene placeres i to tilstødende lokaler med en lukket dør imellem – de må ikke kunne høre hinanden, da de skal dyste om at løse den samme mordgåde. Hver elev får nu udleveret 1-2 sedler med ledetråde til en mordgåde. De må ikke se hinandens sedler, og de må ikke skrive noget ned undervejs. Det er nu holdets opgave ved hjælp af ledetrådene at finde ud af følgende:
- Who is killed?
- Who is the murderer?
- What is the murder weapon?
- What is the motive for the murder?
- Where is the victim killed?
Holdene dyster mod hinanden på tid. Det plejer at tage omkring 15-20 min. – afhængigt af niveau og engagement. Det hold, der først har fundet de rigtige svar på de fem spørgsmål, har vundet.
Mine erfaringer
Som sagt har jeg gennemført øvelsen med stor succes mange gange. Eleverne motiveres af idéen om at løse et mysterium, og ofte bliver de så ivrige, at de helt glemmer, at de taler engelsk 😉
Øvelsen kan nemt differentieres, således at svagere elever kun får udleveret en enkelt – kortere – ledetråd, mens de stærkere elever får 2-3 – længere – ledetråde.
Bruger man øvelsen til mellemtrin eller en gruppe med udelukkende svage elever, vil jeg anbefale, at man forinden arbejder med nogle af de sværere ord, så eleverne er godt klædt på.
Har du 20-21 elever i en niveaumæssigt stærk klasse, så lad dem arbejde sammen på ét stort hold, så udfordringen er større.
Rigtig god fornøjelse!